본문 바로가기

Partner Artist

이재영 LEE, Jae-young



움직임과 이야기를 동시에 전달하는 안무가

이재영



[학력]

2004. 서울예술대학 무용학과 졸업 

2006. 한성대학교 예술대학 무용학과 졸업

현재, 한성대학교 예술대학 무용학과 대학원 재학

        지구댄스씨어터 정단원


[수상경력]

2004. 전국대학무용 콩쿠르 / 금상

2005. 한국현대무용협회 콩쿠르 / 은상

2009. SPAF 서울국제공연예술제 서울댄스컬렉션 / 최우수안무상

2009. 한국현대무용협회 / 신인안무가상 수상

2010. 한국문화예술위원회 차세대 안무가 인큐베이팅 프로그램

        <Road to People> 선정안무가

2012. 한팩 라이징스타 선정 안무가


[안무경력]

2006. 서울무용제 경연안무부문 <NEPHILIM> 안무 및 출연 (아르코예술극장 소극장) 

2008. 서울무용제 경연안무부문 <공벌레> 안무 및 출연 (아르코예술극장 소극장) 

2009. crossing of movements project  쇼케이스 초청작품 <살려고 노력중이예요>

       안무 및 출연 (송암천문대)

2009. MODAFE -SPARK PLACE <N,A> 안무 및 출연 – 우수안무작 (서강대 메리홀 대극장) 

2009. SPAF 서울국제공연예술제 서울댄스컬렉션 <바벨> 안무 및 출연-최우수 안무작 선정

       (대학로 예술극장 소극장)

2010. MODAFE 초청 국제공동 제작 JULIA CIMA&이재영 <foem> (대학로예술극장 대극장) 

2010. 서울국제공연예술제 NEW TALENT 10주년 <a time for everything> 안무 및 출연 

       (서강대 메리홀 대극장)

2011. 차세대 안무가 인큐베이팅 프로그램 [Road to People] 쇼케이스 <휴식, REST>

        안무 및 출연 (서강대 메리홀 소극장)

2011. 피지컬씨어터 페스티발 <휴식, REST> (대학로 원더스페이스 네모 극장)

2011. 서울국제공연예술제 SPAF 국내초청작 <휴식, REST> (아르코예술극장 소극장)

2011. 지구댄스씨어터 오픈스페이스&에볼루션  <a time for everything girls> 

        (서강대 메리홀 대극장)

2012. 한팩 라이징스타 <기타리스트_guitarist> 안무 및 출연 (아르코예술극장 대극장)

2013. <중력 Gravity>_Nart 선정 (예술의전당 자유소극장)



[리뷰]

지난 제3회 서울댄스컬렉션에서 선보인 <바벨>에서는 1분 안에도 굉장히 많은 안무를 넣을 수 있는 재능을 가진 신인이라는 평을 받았다. 

“섬세하고 짜임새 있는 그의 안무 실력은 세계 어느 나라에서 보여도 인정받을 것이다.” 

                                  -서울댄스컬렉션 심사평 중 일본의 무용 평론가 노리코시 타카오


바벨탑으로 인해 인간들의 언어가 분리되고, 그로 인한 불협화음은 오해와 다툼을 낳는다. 오해와 진실을 오가는 끊임없는 움직임의 연속들 속에 그는 말이 아닌 따뜻한 포옹으로 사랑을 이야기한다.

“강약과 빠르기의 템포 조절이 섬세하고 예민한 움직임… 

 그 움직임 자체 하나하나가 매우 샤프하다!” 

                                                                       -서울댄스컬렉션  심사평 중에서

-

<바벨>에서 이재영(안무)과 김지혜는 바벨탑에 얽힌 이야기에서 

영감을 받아 인간의 묵직한 행동이 달콤한 언어 보다 더 진실할 수 있음을 표현한다. 

그들은 언어가 주는 오해와 행동이 주는 진실을 자신들의 대사와 춤에 대입 시켰는데, 

특히 대결적 구도와 협력적 조화의 미묘한 균형 잡기가 돋보였다. 

구성상의 탄탄함과 함께 은근한 유머 역시 적절했다.

                                                                                    -무용 평론가  심정민


“이재영의 <휴식>은 안무가 이재영의 위트와 감각이 돋보인 작품이었다.

사람의 몸, 특히 머리를 마치 공처럼 사용하는가 하면 무대 뒤에서나 볼 수 있는 무용수들의 휴식을 그대로 무대 앞에서 보여주는 모습은 그의 재치가 돋보이는 장면이었다. 소소한 움직임의 다채로운 활용, 고정 관념을 뒤집은 반전까지 적당히 가미된 재미있는 소품이었다.“

                                                                -‘몸’지 댄스리뷰 중 박성혜 무용평론가


이재영은 즉흥공연에서도 눈에 띄었던 인물로 <휴식> 이라는 작품에서 휴식의 간절함과 공허함을 농구의 이미지를 빌어 사실적으로 표현했다. 끝없는 신체운동의 정지 뒤의 공허함, 그것이 안무자의 휴식으로 설정한 그는 하수 벽 쪽에 한정된 불빛 속에서 자신과 여성무용수 이다솜과 함께 벽을 이용해 연속적 움직임을 이어갔다. 이재영은 자신의 머리를 농구공이 튕기듯 반동을 주고 두 남녀는 무음 속에서 일관된 주제와 모티브를 발전시켜 나갔다. 곳곳에 숨겨진 웃음코드를 잘 살려냈고, 심박동처럼 규칙적인 타악음에 맞춰 남녀의 적절한 힘의 균형이 조화를 이뤘다…. 무엇보다 에너지의 충만함과 군더더기 없는 주제와 열정이 돋보였다움직임.

                                                                      -춤과 사람들/ 무용평론가 장지원


이재영의 <기타리스트>는 움직임과 이야기를 동시에 전달하고자 더 고민한 느낌이다. 남성 두명이 마이크를 가운데 두고 실뜨기를 하듯 정교한 동작으로 주고 받는다. 

마이크를 잡고 독백을 하는 여성 뒤로 서로 돌리고 부딪치면서 거친 움직임을 이어가더니 여성을 밀어내고 당기며 점점 역동성을 극대화 한다. 마음이 찡해지는 여성의 독백도 좋다. 

젊은 안무가가 선사하는 신체 움직임에 집중하거나, 이야기를 눈여겨 보거나, 독특한 표현에 놀라거나 적어도 하나는 경험하게 될 자리인 것은 확실하다.

                                                                                  - 서울신문 최여경 기자 

 

√ 협업의 전제는 소통과 표현

극적 대사를 활용한 이재영의 <기타리스트>에서 마이크의 역할은 지금까지 필자가 경험한 어떤 춤보다 절대적이었다. 이 작품은 젊은 세대의 독백을 계속해서 대사로 엮었고 세 출연자는 각자의 꿈, 공상, 푸념, 즉 속내를 마이크로 발설한다. <기타리스트>는 춤과 연극 대사를 결합하여 두 장르를 넘나들었으며, 출연자들이 해내는 발성, 기타연주, 움직임은 모두 평균치 이상이었다. 극적 도구 즉 발성무용수을 수용하는 춤으로써 관객과 재미난 소통을 이루었다. 그 세대의 페이소스를 짙게 전달하는 그들의 솜씨는 이번 공연을 코믹 춤극 혹은 코믹 댄스 스테이지로 만들었다.

                                                                             -한팩뷰/ 무용평론가 김채현



LEE, Jae-Young

After finishing Seoul Art College in 2004, he graduated from Hansung University majoring Dance. As a competent dancer, he received golden prize in '04 University Dance Competition and silver prize in '05 competition hosted by the Korea Contemporary Dance Association. He was recognized as a choreographer by showing <Nephilim> in the '06 Seoul Dance Competition, Choreographer part. In 'the Babel' showed in the last 3rd Seoul Dance Collection, he was commented that he was a competent rookie making lots of motion in 1 minute.


>>Prize

2004  University Dance Competition Golden Prize

2005  Competition hosted by Korea Contemporary Dance Association

         Silver Prize

2009  New Artist Award (Contemporary Dance Association of Korea)

2009  Best Choreography Award (Seoul International Performing Arts Festival)


>>Choreography

2006  Seoul Dance Competition, Choreograph Part, <Nephilim>

2008  Seoul Dance Competition, Choreograph Part, <Worm>

2009  crossing of movements project,

         show case at Songam Observatory guest work <Being trying to live>

2009  MODAFE(International Modern Dance Festival)-Spark Place <N.A>

         * selected as the good work

2009  SPAF (Seoul International Performing Arts Festival)

         -3rd Seoul Dance Collection <Babel>

         * selected as the best work

2010  Collaboration with Julia Cima at MODAFE International Collaboration 

         <Poem>

2010  NEW FORM NEW STAGE duet evening <Babel>

2010  SPAF (Seoul International Performing Arts Festival) 

         NEW TALENT of the 10th Anniversary's Invitation Work

         <A Time For Everything>

2011  The Next Generational Choreographer Incubating Showcase

         <Rest>

2011  Yap!! theme concert in In-chun <Rest>,<A time for everything>

2011  Physical Theater Festival <Rest>

2011  SPAF (Seoul International Performing Arts Festival) <Rest>

2012  HAPAC Soloist <Guitarist>

2013  NArT <Gravity>


Repertories..


Title: REST

Choreography: LeeJae-young

Dancers: LeeJae-young, Leeda-som

Premiere: 2011.TheNextGenerationalChoreographerIncubatingShowcase

Running time: 18min.

Number of performers: 2

Stage settingandprops: Towel, WaterBottle

 

I want to represent eagerness and emptiness of relaxation, adding flexible and organic movements of the basketball. By using the constantly movable ball's image and the burning out and fatigue from continuous exercise, I represent one image with the desperation of relax and the following emptiness.

 

While I am running for my sake at the very moment when my body movement is totally stopped, it is my relaxation, that is, the emptiness at that time. To express fatigue given by continuous exercise, and eagerness for relaxation by that fatigue, and subsequent emptiness by relaxation, those images are combined with the basketball constantly bounding a ball, so that audience could breathe and empathize together, not feel awkward. In addition, without using sets or tools and by just using body movements and representing body movement focused on the theme, I maximize use of physical energy.

 

 

Title: BABEL

Choreography : Lee Jae-young

Dancers : Lee Jae-young, Kim Ji Hye

 

Premiere : 2009. SPAF (Seoul International Performing Arts Festival)

-3rd Seoul Dance Collection * sellected as the Best Work

Running Time : 15 min.

Number of performers : 2

Size of stage : no size limit

Stage setting and props : none

 

 

I'd rather hold you tight than

Express my mind in the sweetest of all words.

 

The story of the Babel Tower appears in Genesis. In the beginning, all humans shared the same language. But the endless greed of humans ultimately led them to build a tower to reach the skies. in due course, God became angered and decided to break up the human language into several different ones. humans became distrustful of each other, fought amongst them selves and the discord of language was born. The tower was dismantled and language barriers were established.

This story attempts to portray the truth behind misunderstanding and actions that cause rifts among humans.

Human languages led to the birth of falseness, though their actions remained sincere.

 

 

Title: A Time For Everything

Choreography : Lee Jae-young

Dancers : Lee Jae-young, An ji-hyoung, Kim jong-mok, Jung chul-in

 

Premiere : 2010. SPAF(Seoul International Performing Arts Festival) NEW TALENT

Running Time : 35 min.

Number of performers : 4

Size of stage : no size limit

Stage setting and props : Green Dance Floor

Electronic Guitar, 1 Wireless Microphone

 

It is natural that a human being is born, live, and die.

We live in this world, can't imagine there out of here for we are used to here and have a regret about this life until our death. As Ecclesiastes Chapter3 describes, nothing is permanent in this world. This is eternal rule. Everything in this world exists like that, repeating between live and death. However, only human being is afraid of the world after death, and is terrified of being dead with regret of this life. A regret, he always has a regret. He has a regret about this life where he is living now. Everything has the time and the time limit.

The most natural thing in that world makes me sad mostly.

It is quite natural, so I am tremendously sad.

 

 

 

Title: GUITARIST

Choreography : Lee Jae-young

Dramatist : Choi Won-jong

Dancers : Lee Jae-young , Lee Da-som, Jeong Jae-woo

Premiere : 2012. HANPAC(Hangook performing Arts Center) _Rising Star 2012

Running Time : 30 min.

Number of performers : 3

Size of stage : no size limit

Stage setting and props : guitar amp 1ea, mic 2ea

 

Guitarist, You are awesome.

Guitarist, Can I? May I?

 

I am trying to talk about yearning, hope and dream.

I am a choreographer and dance chatter.

Guitarist to me is that fantasy and the object of yearning, although that would be vague dream. I am still imagine.

I am living a boring and repeated life as everyone does.

I think there are so many people like me who are distressful for daily routine and continual boring time. Always we feel big gap between dream and reality. We are standing on the border line of going to fit the framework of the world and seeking our own desire. That is the topic I want to talk and show on the stage. 



Choreographer&amp;Dancer_Lee_Jae-young.pdf




안무가&amp;무용수 이재영 소개자료_한글버전.pdf


'Partner Artist' 카테고리의 다른 글

김은희무용단 KIM EUN HEE DANCE COMPANY  (0) 2013.04.26
서울교방  (0) 2013.04.26
최경실 Spring Dance Theater  (0) 2013.04.26
숨 무브먼트 SOOM Movement  (0) 2013.04.26
홍혜전 HONG, Hye-Jeon  (0) 2013.04.26